TEHOVALVONTA
Poliisi valvoo viime viikolla 26. elokuuta – 1. syyskuuta valtakunnallisesti sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymistä. Sähköpotkulaudat, eli skuutit ovat viime vuosina yleistyneet ympäri Suomen.
Valvonnalla poliisi halusi vaikuttaa tienkäyttäjien asenteisiin ja liikennetapoihin, jotta turhat vaaratilanteet vähenisivät ja vältyttäisiin kohtalokkailta liikenneonnettomuuksilta.
Lainvastainen sähköpotkulautailu aiheuttaa liikenteessä vaaratilanteita, jotka olisivat usein vältettävissä liikennesääntöjä noudattamalla. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi on tapahtunut valitettavasti lyhyen ajan sisään jo kolme kuolemaan johtanutta sähköpotkulautaonnettomuutta kesän 2024 aikana.
− Valvomme sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymistä tehostetusti viikon ajan. Puutumme järjestelmällisesti ja matalalla kynnyksellä havaittuihin liikennerikoksiin ja -rikkomuksiin, kertoi poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta, kun valvonta oli puolessa välissä.
Sähköpotkulautailijoiden liikennetapoihin halutaan muutos.
− Sähköpotkulautailu ei olisi ongelma, jos tienkäyttäjät noudattaisivat liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteille asetettuja velvollisuuksia. Ongelma on kuitenkin siinä, että sääntöjä ei noudateta, sanoo Kallio.
Sähköpotkulautailun valvontaviikolla poliisi puuttuu kaikenlaiseen sähköpotkulautailijoiden lainvastaiseen liikennekäytökseen, mutta erityisesti sellaiseen toimintaan, joka häiritsee ja vaarantaa muita tienkäyttäjiä sekä vaarantaa sähköpotkulautailijan itsensä.
Kallio vetoaa myös vanhempiin, jotta he jakaisivat tietoa nuorille tienkäyttäjille siitä, missä ja miten liikenteessä on turvallista kulkea.
Helsingissä oli keskiviikkoiltapäivään mennessä jo 100 sanktiota.
Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoi keskiviikkona 28. elokuuta, että poliisi on alkuviikon aikana määrännyt jo 100 liikennevirhemaksua tai sakkoa sähköpotkulaudalla liikkuneille.
– Helsingin poliisilaitos on täysillä mukana. Nyt on vasta lämmitelty. Nyt ”siivotaan” paikat kunnolla, Pasterstein uhosi viikon puolivälin paikkeilla.
Koko valtakunnassa sanktioita yli 950.
Koko valtakunnassa sanktioita oltiin jaettu yhteensä 309 kappaletta maanantain ja tiistain 26.–27. elokuuta aikana. Näistä sakkoja on 28 ja liikennevirhemaksuja 281 kappaletta, selviää poliisitarkastaja Heikki Kallion julkaisemasta keskiviikkona julkaisemasta tilastosta.
Kallio julkaisi torstaina 29. elokuuta päivitetyn tilaston, joka kattaa sanktiot maanantain ja keskiviikon 26.–28. elokuuta väliselta ajalta. Torstaihin mennessä poliisi oli jakanut sanktioita yhteensä 506 kappaletta, joista sakkoja on 62 ja liikennevirhemaksuja 444 kappaletta.
Perjantaina 30. elokuuta Kallio julkaisi jälleen päivitetyn tilaston, joka kattaa sanktiot maanantain ja torstain 26.–29. elokuuta väliseltä ajalta. Perjantaihin mennessä poliisi oli jakanut sanktioita yhteensä 706 kappaletta, joten torstaina sanktitoita jaettiin 200 kappaletta.
Myös lauantaina 31. elokuuta Kallio julkaisi päivitetyn tilaston, joka kattaa sanktiot maanantain ja perjantain 26.–30. elokuuta väliseltä ajalta. Lauantaihin mennessä poliisi oli jakanut sanktioita yhteensä 869 kappaletta, joten perjantaina sanktitoita jaettiin 163 kappaletta. Kokonaissanktiomäärästä sakkoja on 108 ja liikennevirhemaksuja 761 kappaletta.
Lauantain tilastoista Kallio ei julkaissut mitään, vaan teki seuraavan päivityksen maanantaina 2. syyskuuta, jossa hän kertoo koko valvonnan tuloksista. Poliisi jakoi sanktioita koko viikon ajalta yhteensä 940 kappaletta. Näistä sakkoja oli 121 ja liikennevirhemaksuja 819 kappaletta.
Mistä sanktioita jaettiin:
- Jalkakäytävällä ajaminen, sakkoja 24, liikennevirhemaksuja 583
- Yksisuuntaista pyöräkaistaa väärään suuntaan, sakkoja 3, liikennevirhemaksuja 30
- Ajokaistalla väärään suuntaan, sakkoja 2, liikennevirhemaksuja 10
- Matkustajien kuljettaminen, sakkoja 25, liikennevirhemaksuja 195
- Punaisia päin ajaminen, sakkoja 62
- Suojatiesäännön noudattamatta jättäminen, sakkoja 1, liikennevirhemaksuja 1
- Liikenneturvallisuuden vaarantaminen, sakkoja 2
- Liikennejuopumus, sakkoja 2
Lisäksi poliisi tapasi liikenteestä yhteensä seitsemän viritettyä sähköpotkulautaa.
Liikennevirhemaksun suuruus oli 40 euroa ja sakon suuruus riippui tuloista
Skuutit tuonut mukanaan lieveilmiöitä.
Kaakkois-Suomen poliisilaitoksen komisarion Henrik Westerbergin mukaan skuuttien lisääntyminen katukuvassa on tuonut mukanaan myös lieveilmiöitä, kuten vaarallista liikennekäyttäytymistä ja loukkaantumisia.
– Skuutit eivät itsessään aiheuta ongelmia, mutta monesti niiden kuljettajat tuntuvat suhtautuvan liikennesääntöihin melko piittaamattomasti. Se on todella huolestuttavaa ja siksi kohdistamme tehovalvontaa juuri skuutteihin, kertoo komisario Westerberg.
Sähköpotkulauta ei ole lelu, vaan kevyt sähköajoneuvo.
Kaverin kyydittäminen ja jalkakäytävällä ajaminen ovat melko tyypillisiä sähköpotkulautailijoiden tekemiä liikennerikoksia. Sähköpotkulautailijalle oikea paikka on ajorata tai pyörätie.
– Ja sitten pyörätiellä ja ajoradalla on varmistettava, että ajaa tietä oikeaan suuntaan, Westerberg muistuttaa.
Yleisesti sähköpotkulauta on tarkoitettu yhdelle henkilölle. Ylimääräinen matkustaja vaikuttaa ajoneuvon hallittavuuteen, jolloin onnettomuuden riski kasvaa. Riski kasvaa merkittävästi myös, jos sähköpotkulaudalla ajetaan päihtyneenä. Kaakkois-Suomessa ei vielä ole onneksi tapahtunut kuolemaan johtaneita skuuttionnettomuuksia, mutta läheltä piti -tilanteita on ollut.
– Huomioi muut liikenteessä ja noudata sääntöjä. Nämä ovat aika tavallisia, pieniä asioita, mutta niillä on iso vaikutus niin omalle kuin muidenkin tienkäyttäjien turvallisuudelle, Westerberg toteaa.