Lahdessa toteutettiin perjantaina 29. marraskuuta laaja taksiliikenteen yhteisvalvonta, jonka suorittivat yhteistyössä Hämeen poliisi, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Etelä-Suomen Aluehallintovirasto ja Verohallinto.
– Valvonnan aikana tarkastettiin yhteensä 58 taksia, joista 20:ssa havaittiin puutteita. Poliisi kirjoitti 10 sakkoa. Lisäksi 5:lle määrättiin liikennevirhemaksu, kommentoi ylikonstaapeli Petri Molander.
Molanderin mukaan eniten puutteita havaittiin ajopäiväkirjan pidossa. Lisäksi puutteita havaittiin koskien tietojen esilläpitoa, kuten kuljettajan ja luvanhaltijan nimen sekä yhteystietojen puuttumista. Yhdellä kuljettajalla oli taksinkuljettajan ajolupa vanhentunut. Valvonnassa tavattiin myös yksi luvaton taksiliikenteen harjoittaja.
– Valvonnan positiivinen anti oli, että ajoneuvot olivat hyväkuntoisia ja kaikki tarkastetut ajoneuvot oli rekisteröity luvanvaraiseen käyttöön, sanoo Molander.
Valvonnassa myös muistutettiin kuljettajia taksinkuljettajan ajoluvan uusimisesta. Vuoden loppuun mennessä on kaikkiaan vielä noin 7 000 taksinkuljettajalla ajolupa vanhenemassa, joten hakemusruuhkaa on odotettavissa loppuvuoteen. Varmistaakseen ajoluvan yhtäjaksoisen voimassaolon, kannattaa kuljettajien huolehtia siitä, että ajoluvan uusimista koskeva hakemus käydään jättämässä Ajovarmaan mahdollisimman pian.
Havaitut rikkeet tai puutteet:
- Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä kolmessa taksissa
- Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä neljässä taksissa
- Taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää kahdella kuljettajalla
- Taksinkuljettajan ajolupa ei ollut voimassa yhdellä kuljettajalla
- Ajopäiväkirjaa ei ollut esittää tai se oli puutteellinen 12:ssa taksissa
- Ajoneuvon vakuutus oli maksamatta kahdesta taksista
- Luvatonta taksiliikenteen harjoittamista teki yksi kuljettaja
Poliisilla on päävastuu taksiliikenteen valvonnasta.
Monen viranomaisen yhteisvalvonta on tehokas tapa valvoa taksiliikennettä. Valvontaa suoritettiin Lahden alueella. Valvonnassa havaittiin jonkin verran puutteita.
– Sakkoja määrättiin pääosin siitä, että työntekijänä toimivalla kuljettajalla ei ollut esittää ajopäiväkirjaa tai se oli täytetty puutteellisesti. Liikennevirhemaksuja annettiin pääosin siitä, että kuljettajan nimi tai liikenneluvan haltijan nimi ja yhteystiedot ei ollut nähtävillä matkustamossa. Valvontatapahtuman erikoisuuksiin kuului se, kun siviilipukuiselle valvovalle poliisille tarjottiin luvatonta taksikyytiä, sanoo ylikonstaapeli.
– Liikenneturvallisuuden näkökulmasta todettuna ajoneuvokalusto oli hyväkuntoista ja liikennekelpoista. Puutteita havaittiin silti yllättävän paljon siihen nähden, että kyse on luvanvaraisesta ammattiliikenteestä, ylikonstaapeli toteaa.
Tietojen esittämisessä vielä parannettavaa.
Valvonnassa ilmeni jonkin verran puutteita tietojen esittämisessä. Taksiliikenneluvan haltijoiden tulee varmistaa, että taksimatkustajat voivat nähdä hintatiedot, luvanhaltijan nimen ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimen selkeästi.
– Vaikka nämä puutteet eivät suoraan vaikuta liikenneturvallisuuteen, tietojen asianmukainen esilläpito on olennainen osa taksipalvelun laatua ja parantaa asiakkaan luottamusta palveluun, toteaa Traficomin asiantuntija Tiina-Liisa Ruotsalainen.
Ajopäiväkirjan pidossa puutteita.
Työsuojeluviranomainen (ESAVI) valvoi valvontaiskussa työaikaa, palkkausta, vuosilomia työterveyshuollon järjestämistä ja miten työntekijöitä on ohjeistettu väkivallanuhan varalle. Valvonnan tavoitteena on reilun kilpailun ja reilujen työehtojen edistäminen sekä harmaan talouden ehkäiseminen. Lisäksi työsuojeluviranomainen keräsi tarkastuksilla tietoa, jota se tulee hyödyntämään valvontatoiminnassaan.
Valvontatapahtumassa tavattiin itsenäisiä yrittäjiä sekä työsuhteessa olevia työntekijöitä. Ajopäiväkirjaa ei ollut pitänyt 7 kuljettajaa. Ajopäiväkirjan pitämistä edellytetään työsuhteisilta kuljettajilta. Taksivalvontaiskut ovat kehittäneet viranomaisyhteistyötä ja tiedonvaihdolla on saatu esimerkiksi lisää konkreettisia valvontakohteita työsuojeluviranomaiselle. Tarkastustoimintaa taksialan työnantajiin jatketaan valvontaiskuissa saatujen ja analysoitujen tietojen perusteella.
Verohallinto hyödyntää kerättyjä tietoja asiakkaiden riskiperusteisessa verovalvonnassa.
Verohallinnon tehtävänä on varmistaa, että verot hoidetaan oikea-aikaisesti ja oikean määräisinä. Annettujen tietojen oikeellisuuden varmistamista varten harmaan talouden torjuntaan erikoistuneet verotarkastajat keräsivät valvonnassa tietoja taksialalla toimivilta yrityksiltä ja kuljettajilta. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään mm. palkanmaksuun, maksuliikenteeseen ja kalustoon liittyviä asioita.
Valvonnan yhteydessä kerätyt vertailutiedot tuottavat tietoa verovalvonnan riskienhallintaan. Tarvittaessa asiakkaita valvotaan tarkoituksenmukaisin tavoin ja keinoin.
Käytännössä tämä tarkoittaa toimia asiakkaiden ohjaamisesta aina verotarkastuksiin riippuen siitä, onko kyse osaamattomuudesta vai tarkoituksellisesta verojen välttelystä. Apulaisjohtaja Tarja Valsi Verohallinnosta toteaa yhteisvalvonnan muiden viranomaisten kanssa mielekkääksi ja tarkoituksenmukaiseksi tavaksi toimia.
– Toimintamalli luo edellytykset toiminnan jatkuvalle kehittämiselle. Olemme oikein toimivien yrittäjien puolella, ja tavoitteemme on turvata yritysten reilu kilpailu puuttumalla epärehelliseen toimintaan alalla, sanoo Valsi.