UUSIMAA
Tutkitussa tapauksessa yhden yksittäisen asian pieleen meneminen ei olisi aiheuttanut vakavaa vaaratilannetta, mutta monen tekijän mennessä pieleen, syntyi vaaratilanne.
Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi tutkinnan Helsinki-Vantaan lentoasemalla 25.11.2021 sattuneesta vaaratilanteesta, jossa Amapola Flyg Ab:n Fokker F-50 -matkustajalentokoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä. Amapola Flyg Ab on lentänyt Helsinki-Joensuu-reittiä Suomessa.
Lentokoneen noustessa ilmaan, potkurin lepuutusjärjestelmässä tapahtui toimintahäiriö. Tämän seurauksena vasemman moottorin potkuri lepuuttui, mutta moottori jäi käyntiin korkealle tehoasetukselle.
– Lentokonetta voi lentää turvallisesti yhdellä moottorilla, toteaa tutkinnanjohtaja Janne Kotiranta.
– Tutkitussa tapauksessa yhden yksittäisen asian pieleen meneminen ei olisi aiheuttanut vakavaa vaaratilannetta, mutta monen tekijän mennessä pieleen vaaratilanne syntyi: Moottorivika havaittiin, mutta ei heti sitä, että potkuri jäi lepuutustilaan. Periaatteessa moottori pyöri, mutta siinä ei ollut työntövoimaa. Perämies sammutti lopulta moottorin moottorihäiriömenetelmän mukaisesti. Tämän lisäksi lentokoneen laskutelineet olivat jääneet alas koko lennon ajaksi, joten ilmanvastus oli huomattavasti normaalia suurempi, eikä lentokone noussut normaalisti. Lentokone kävi hetkellisesti valvomattomassa ilmatilassa ja oli ajautua liian lähelle korkeaa mastoa. Eli nyt sekä mekaniikassa että proseduureissa oli toimintahäiriöitä, tarkentaa Kotiranta.
– Lentokone laskeutui lopulta lennonjohdon avustuksella normaalisti takaisin lentokentälle, mutta jos esimerkiksi tällainen vakava vaaratilanne olisi sattunut lämpimässä ja ohuessa ilmanalassa, lentokoneen nousukyky olisi ollut vielä huonompi ja seurauksena mahdollisesti onnettomuus, toteaa Kotiranta.
Amapola Flyg Ab -lentoyhtiö on tutkinnan jälkeen päivittänyt ohjeistusta laskutelineiden käytöstä lentokoneen käsikirjaan.
Tällä hetkellä ohjaajien koulutusohjelmaan ei ole sisällytetty potkurin lepuutusjärjestelmän hallitsemattoman vikatilanteen hallintaa. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa tämän lisäämistä koulutusohjelmaan.
Kaksi muuta Onnettomuustutkintakeskuksen suositusta on kohdennettu lentokoneen valmistajalle, ja ne liittyvät moottorin lepuuttamiseen ja sen hallinnointiin.