Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselle on tullut viime viikkojen aikana erittäin paljon huijauksia tietynlaisella tekotavalla, jossa erityisesti iäkkäämpiä henkilöitä on huijattu pankin ja poliisin nimissä.
Länsi-Uudenmaan poliisilaitokselta kerrotaan, että tilanteet ovat alkaneet siten, että henkilöille on ilmoitettu puhelimitse, että heidän nimissään on haettu lainaa. Joissakin tapauksissa henkilölle on annettu ”asianumero”, jolla on pyritty luomaan tilanteesta virallisen ja luotettavan oloinen.
– Seuraavaksi uhrille on kerrottu, että heille soitettaisiin pian uudelleen pankista ja asian selvittelyä jatkettaisiin. Puheluissa on kysytty henkilölle aikaisemmin annettua koodia, jotta asiaa voitaisiin hoitaa. Tämän jälkeen erehdyttävä taho on pyytänyt henkilöltä pankkitunnuksia, jotta lainat olisi mahdollista peruuttaa, kuvaa rikosylikonstaapeli Sanni Moilanen.
Pankkitunnuksien sekä salasanojen luovuttamisen jälkeen henkilön varat on siirretty luvattomasti toisten ihmisten tileille. Uhreja on pyydetty myös vaihtoehtoisesti itse suorittamaan rahojen siirto ’’turvatilille’’, josta ne siirrettäisiin takaisin asianomistajalle myöhemmin. Todellisuudessa varoja ei ole siirretty enää takaisin uhrille.
Selvitä pankin yhteystiedot etukäteen ja ota yhteyttä, jos tilanne epäilyttää.
Poliisi haluaa muistuttaa, että pankki tai mikään muukaan viranomainen ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse. Epäilyttävissä tilanteissa kansalaisten tulee olla itse yhteydessä omaan pankkiinsa ja selvittää, onko kuvatunlainen tilanne todella olemassa. Oman pankkisi yhteystiedot voit etsiä tai pyytää läheistäsi etsimään esimerkiksi internetistä jo nyt – ennen, kuin mitään epäilyttävää on tapahtunutkaan.
Poliisi muistuttaa, että viesteissä saatuihin tuntemattomiin numeroihin ei pidä soittaa eikä viesteissä olevia linkkejä tule klikata. Kyseessä voi olla huijaus, jossa tietojasi yritetään kalastella.