VANTAA
Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja Tikkurilassa toteutettiin keskiviikkona 4. syyskuuta taksiliikenteen yhteisvalvonta, jossa mukana olivat Itä-Uudenmaan poliisi, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, Verohallinto ja Etelä-Suomen aluehallintovirasto.
Yhteisvalvonnassa viranomaiset tarkastivat yhteensä 45 taksia, joista 27:ssä oli huomautettavaa. Seuraamuksia poliisi määräsi yhteensä 20. Liikennevirhemaksuja kirjoitettiin 15 pääasiassa luvanhaltijan ja kuljettajan tietojen puuttumisesta sekä siitä, ettei taksiliikennelupa ollut mukana liikennettä harjoitettaessa. Viidelle taksille kirjoitettiin sakot mm. kuljettajien ajopäiväkirjan puuttumisen takia.
Havaitut rikkeet tai puutteet:
- Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 19
- Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 11
- Kuljettajan ajopäiväkirja puuttui tai se oli puutteellisesti täytetty 11
- Taksiliikennelupa tai sen jäljennös ei ollut mukana ajoneuvossa 8
- Hintatietojen esittämisessä oli puutteita 3
- Taksivalaisin ei ollut määräysten mukainen tai se puuttui 3
- Taksinkuljettajan ajolupa ei ollut voimassa 1
- Taksiliikennelupa ei ollut voimassa 1
Poliisilla on päävastuu taksiliikenteen valvonnasta.
Monen viranomaisen yhteisvalvonta on tehokas tapa valvoa taksiliikennettä. Yhdellä pysäytyksellä jokai-nen mukana oleva viranomainen tarkastaa samanaikaisesti omaan toimivaltaansa kuuluvia asioita. Vali-tettavan harva taksi, vain noin kolmasosa kaikista tarkastetuista, selvisi tarkastuksesta täysin ilman huomautuksia.
– Yleisin puute oli kuljettajan nimitiedon sekä luvanhaltijan nimen ja yhteystietojen nähtävillä pitämisen laiminlyönti. Näistä annettiin suurin osa liikennevirhemaksuista, kertoo ylikonstaapeli Matti Hallinen valvonnan tuloksista.
Sakkoja kirjoitettiin neljälle taksinkuljettajalle, joilta puuttui ajopäiväkirja tai se oli puut-teellisesti täytetty. Yksi sakko kirjoitettiin luvattomasta taksiliikenteen harjoittamisesta.
– Myönteisenä huomiona voidaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta todeta, että ajoneuvokalusto oli hyväkuntoista ja liikennekelpoista ja taksinkuljettajan ajolupa löytyi yhtä lukuun ottamatta kaikilta tarkas-tetuilta kuljettajilta. Pieniä puutteita havaittiin silti liikaa. Kyse on kuitenkin luvanvaraisesta ammattiliiken-teestä, joten asioiden pitäisi olla paremmin hoidossa, Hallinen toteaa.
Yhteistoiminta eri viranomaisten kanssa toimi valvonnassa hyvin.
Pienetkin puutteet voivat aiheuttaa sen, että yritystä valvotaan tarkemmin.
– Toistuvasta valvonnasta huolimatta esiin nousevat yhä aiemmissakin valvonnoissa yleiseksi todetut puutteet tietojen esittämisessä. Kyseiset puutteet eivät varsinaisesti vaaranna liikenneturvallisuutta, mutta ne vaikuttavat matkustajan ja kuluttajan oikeuksien toteutumiseen, kertoo Traficomin johtava asiantuntija Pasi Hautalahti.
Taksiliikennelupa oli voimassa yhtä lukuun ottamatta kaikilla tarkastetuilla taksiyrityksillä, mutta liikenneluvan ajoneuvossa mukana pitäminen oli unohtunut monelta.
– Taksiliikenneluvan haltijan on vastattava ja huolehdittava siitä, että taksiliikenteessä matkustajan nähtävillä on asianmukaiset hintatiedot, luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi. Näiden sinänsä pienien puutteiden ilmeneminen taksiliikennettä koskevien velvollisuuksien noudattamisessa voi johtaa yrityksen riskiperusteiseen lisävalvontaan, toteaa Hautalahti.
Verohallinto hyödyntää kerättyjä tietoja asiakkaiden riskiperusteisessa verovalvonnassa.
Verohallinnon tehtävänä on varmistaa, että verot hoidetaan oikea-aikaisesti ja oikean määräisinä. Annettujen tietojen oikeellisuuden varmistamista varten harmaan talouden torjuntaan erikoistuneet verotarkastajat keräsivät valvonnassa tietoja taksialalla toimivilta yrityksiltä ja kuljettajilta. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään mm. palkanmaksuun, maksuliikenteeseen ja kalustoon liittyviä asioita.
– Valvonnan yhteydessä kerätyt vertailutiedot tuottavat tietoa verovalvonnan riskienhallintaan. Tarvittaessa asiakkaita valvotaan tarkoituksenmukaisin tavoin ja keinoin. Käytännössä tämä tarkoittaa toimia asiakkaiden ohjaamisesta aina verotarkastuksiin riippuen siitä, onko kyse osaamattomuudesta vai tarkoituksellisesta verojen välttelystä. Apulaisjohtaja Tarja Valsi Verohallinnosta toteaa yhteisvalvonnan muiden viranomaisten kanssa mielekkääksi ja tarkoituksenmukaiseksi tavaksi toimia.
Toimintamalli luo edellytykset toiminnan jatkuvalle kehittämiselle.
– Olemme oikein toimivien yrittäjien puolella, ja tavoitteemme on turvata yritysten reilu kilpailu puuttumalla epärehelliseen toimintaan alalla, sanoo Valsi.
Työnantajan toiminta aluehallintoviraston valvonnassa.
Työsuojeluviranomainen (ESAVI) valvoi valvontaiskussa työaikaa, palkkausta, vuosilomia, työterveyshuollon järjestämistä ja miten työntekijöitä on ohjeistettu väkivallanuhan varalle. Valvonnan tavoitteena on reilun kilpailun ja reilujen työehtojen edistäminen sekä harmaan talouden ehkäiseminen.
Työsuojelutarkastuksessa valvotaan työnantajan toimintaa ja tässä valvontatapahtumassa valvottiin erityisesti työaikalain, työterveyshuoltolain ja työsopimuslain työnantajalle asettamien velvoitteiden täyttymistä. Keskeiset valvottavat asiat olivat työnantajan ajopäiväkirja, palkkaus, vuosiloma ja työterveyshuolto. Lisäksi työsuojeluviranomainen keräsi tarkastuksilla tietoa, jota se tulee hyödyntämään valvontatoiminnassaan.
– Valvontatapahtumassa tavattiin itsenäisiä yrittäjiä sekä työsuhteessa olevia työntekijöitä. Yhteensä yhdellätoista kuljettajalla oli puutteita ajopäiväkirjassa tai se puuttui kokonaan, sanoo ESAVIn tarkastaja Pasi Kousa.
Ajopäiväkirjan pitämistä edellytetään työsuhteisilta kuljettajilta. Taksivalvontaiskut ovat kehittäneet viranomaisyhteistyötä ja tiedonvaihdolla on saatu esimerkiksi lisää konkreettisia valvontakohteita työsuojeluviranomaiselle. Tarkastustoimintaa taksialan työnantajiin jatketaan valvontaiskuissa saatujen ja analysoitujen tietojen perusteella.