ITÄ-SUOMI
Poliisi käytti todettujen rikkomusten seuraamuksena pääasiassa liikennevirhemaksua. Poliisin mukaan poikkeuksena tästä linjasta on tapaukset, joissa lapsen turvalaitteen käyttöön kohdistuva aikuisen laiminlyönti on omiaan aiheuttamaan lapselle vaaraa, tällöin asiaan puututtaisiin sakkomenettelyä käyttäen.
Poliisi valvoi turvalaitteiden käyttöä sekä tarkkaamattomuutta Itä-Suomen liikenteessä viime viikon maanantain 11. maaliskuuta ja perjantain 15. maaliskuuta välisenä aikana. Kyseessä oli poliisin valtakunnallinen tehovalvonta. Itä-Suomen poliisi käytti valvontaan yhteensä 357 työtuntia.
Etelä-Savossa poliisi kirjasi turvalaiterikkomuksista 18 liikennevirhemaksua ja 15 virhemaksua matkapuhelimen käytöstä ajon aikana. Valvontaan käytettiin Etelä-Savon alueella yhteensä 120 tuntia.
Pohjois-Karjalassa kirjattiin vastaavasti 57 liikennevirhemaksua turvalaitteiden käyttämättömyydestä ja 38 matkapuhelimen käytöstä. Pohjois-Karjalassa valvontatunteja kertyi 107.
Pohjois-Savossa turvalaitteiden käyttämättömyydestä jouduttiin puuttumaan 60 tapauksessa ja matkapuhelimen käytön vuoksi 35 tapauksessa. Valvontaan käytettyjä tunteja kirjattiin Pohjois-Savossa 130.
Poliisi käytti todettujen rikkomusten seuraamuksena pääasiassa liikennevirhemaksua. Poliisin mukaan poikkeuksena tästä linjasta on tapaukset, joissa lapsen turvalaitteen käyttöön kohdistuva aikuisen laiminlyönti on omiaan aiheuttamaan lapselle vaaraa, tällöin asiaan puututtaisiin sakkomenettelyä käyttäen. Yhtenäisen seuraamusmenettelyn vuoksi poliisi käytti huomautusta havaittujen rikkomusten seuraamuksena vain poikkeuksellisissa tapauksissa.
Itä-Suomen poliisin ylikomisario Petri Pahkin sanoo turvalaitteiden käytön ja tarkkaamattomuuden kuuluvan poliisin liikenneturvallisuustyön keskeisiin vaikuttavuuskohteisiin.
Pahkinin mukaan valvontateeman pääviestinä oli: ”Käytä aina turvavyötä – Onnettomuuden sattuessa se voi pelastaa henkesi ja loukkaantumisen riski vähenee merkittävästi”.
Onnettomuustietoinstituutin (OTI) Turvavyöraportin tuloksien mukaan turvavyötä käytettiin vähiten yksittäisonnettomuuden aiheuttaneiden kuljettajien autoissa ja toisaalta ikäluokista vähiten turvavyötä käyttivät alle 45-vuotiaiden ikäluokat.
Pahkinin mukaan turvavyön käyttämättömyys liittyy tyypillisesti myös useisiin muihin riskitekijöihin ja liikennesäännöistä sekä turvallisuudesta piittaamattomaan käyttäytymiseen.
– Matkapuhelinta tai muuta viestintävälinettä käyttävän kuljettajan riski joutua onnettomuuteen verrattuna laitetta käyttämättä ajavaan vaihtelee eri tutkimuksissa. Matkaviestimen käyttö ylipäätään nostaa erityisesti peräänajo-onnettomuuden riskiä, Pahkin toteaa.
Turvavöiden käyttö on taajamissa edelleen vähäisempää kuin taajamien ulkopuolella.
Pahkin kertoo, että tehostettu turvalaite- ja tarkkaamattomuusvalvontateema tullaan uusimaan vielä tämän vuoden aikana ja poliisi jatkaa muun valvonnan yhteydessä turvalaitteiden ja kännykän käytön valvontaa.