OULUN JA LAPIN POLIISILAITOSTEN ALUE
Oulun ja Lapin poliisilaitoksen yhteistyössä toteuttama mittava valvontaoperaatio 25. – 27.5.2021 sujui tehokkaasti suunnitelmien mukaan, kertoo Oulun poliisilaitos.
Oulussa tarkastettiin kolmen päivän aikana noin sata raskasta ajoneuvoa.
Valvontatapahtuma oli harvinaisen iso ja tehokas operaatio. Neljäntoista poliisipartion lisäksi valvontaan osallistui Rajavartiolaitoksen, Tullin ja Aluehallintoviraston virkamiehiä. Teknisissä tienvarsitarkastuksissa käytettiin apuna katsastustoimen asiantuntemusta.
– Valvontaoperaation tavoitteena on liikenneturvallisuuden edistäminen. Tarkastamme ja samalla muistutamme autoilijoita, että ajokalusto on pidettävä turvallisessa kunnossa, valvontatapahtumasta vastaava ylikonstaapeli Petri Åkerman kertoo.
Valvonnalla tavoitteena on myös yritysten tasapuolisen kilpailun mahdollistaminen sekä tieverkoston kunnon suojeleminen.
– Kiitokset kaikille valvontaan osallistuneille poliisipartioille ja yhteistyötahoille sekä kuljettajille. Valvonta sujui mallikkaasti suunnitelmien mukaan. Olemme saaneet kuljettajilta myönteistä palautetta, jatkaa ylikonstaapeli Petri Åkerman.
Tehotarkastuksessa paljastui puutteita.
Ajoneuvoja tarkastettiin katsastusasemien pihoilla Ruskossa ja Haukiputaalla. Operaatiossa keskityttiin erityisesti liikenneturvallisuutta vaarantavien vikojen etsintään. Ajoneuvoista tarkistettiin muun muassa jarrujen toimivuus, kuormien painot ja sidonnat.
Kaikkien liikenteessä olleiden ajoneuvojen kunto ei vastannut turvallisuusvaatimuksia.
Tarkastuksessa löydettiin jarrujen osalta jarrujen heikkotehoisuutta tai tehottomuutta pyörillä ja akseleilla, lukkiutumattoman jarrujärjestelmän vikoja, sekä ilmavuotoja. Akselistorakenteissa katkenneita jousia, vuotavia iskunvaimentimia, sekä väljiä akseliston heloja ja niveliä. Vetolaitteissa kuluneita vetokytkimiä. Renkaissa kudosvaurioita ja joissain paripyörissä tyhjiä renkaita. Useita runkoratkeamia, niin vetoautoissa kuin perävaunuissakin. Sivusuoja-, ja takasuoja puutteita ja vaurioita. Haljenneita tuulilaseja ja näkökentän näkemäesteitä. Kuormakorin runkoon kiinnityksissä puutteita.
– Verrattuna aikaisempaan, kalusto oli keskimäärin heikkokuntoisempaa, ja runsaasti ajoneuvoja jouduttiin määräämään ajokieltoon, toteaa Åkerman.
Kuljettajilta tarkastettiin ajo- ja kuljetusluvat sekä ammattipätevyys. Huomiota kiinnitettiin myös lepoaikoihin ja kuljetustoimintaan mahdollisesti liittyvään rikollisuuteen.
Valvontatapahtumassa todettiin kymmenen ylikuormaa. Kymmenen ajoneuvoa määrättiin ajokieltoon liikenneturvallisuutta vaarantavien jarruvikojen ja runkoratkeamien vuoksi. Sakkoja kirjoitettiin noin kahdellekymmenelle kuljetusyksikölle, joista vakavimpien rikkomusten osalta tehtiin ilmoitus liikennelupaviranomaiselle. Lisäksi yhdeltä kuljettajalta puuttui vaadittava ammattipätevyys.
Lähteenä: Poliisi